خبرگزاری فارس: تأکید ولی امر مسلمین جهان بر مقابله با صهیونیستها به عنوان "کافر حربی " که در باب احکام جهاد از بار فقهی برخوردار است، تحلیلگران صهیونیست را به دلهره انداخته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، ولی امر مسلمین جهان، حضرت آیتالله العظمی خامنهای، یکشنبه گذشته، پس از آغاز حمله رژیم اشغالگر قدس به شهر غزه، با صدور پیامی تاریخی، حکم مقابله مسلمانان با "کافران حربی " را صادر کردند. ایشان در حکم خود از موضع ولایت امر و ولایت فقیه، این عنوان را "سه بار " به انحای مختلف به کار بردهاند که از نظر فقها و علما از بار فقهی برخوردار است و تکلیف تمامی مسلمانان را بری مقابله با رژیم صهیونیستی و در قبال فجایع جاری در غزه آشکارا روشن کرده است. مقام معظم رهبری، پیام خود را با استرجاع آغاز کردهاند که عظمت حجم این مصیبت را میرساند و استفاده از آن در ابتدای پیامهایی اینچنین، بار معنایی ویژهای را نشان میدهد. ایشان حکم تاریخی خود را بدین شکل آغاز کردهاند: «بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در غزه و قتلعام صدها مرد و زن و کودک مظلوم، بار دیگر چهره خونخوار گرگهای صهیونیست را از پشت پردهی تزویرِ سالهای اخیر بیرون آورد و خطر حضور این "کافر حربی " را در قلب سرزمینهای اُمت اسلام، به غافلان و مسامحهکاران گوشزد کرد.» ایشان در ادامه با انتقاد از سران برخی کشورهای عربی در قبال فجایع جاری در غزه فرمودهاند: «چه مصیبتی از این بالاتر که دولتهای مسلمان که باید در برابر رژیم "غاصب " و "کافر " و "محارب "، از مردم مظلوم غزه حمایت میکردند، رفتاری پیشه کنند که مقامات جنایتکار صهیونیست، گستاخانه آنها را هماهنگ و موافق با این فاجعهآفرینیِ بزرگ معرفی کنند؟» ولی امر مسلمین جهان سپس به طرح پرسشهایی خطاب به علماء و روحانیون جهان عرب و رؤسای ازهر مصر پرداخته و پرسیدهاند: «آیا هنگام آن نرسیده است که به واجب نهی از منکر و کلمةُ حقٍ عندَ امامٍ جائر عمل کنید؟ آیا عرصه دیگری عریانتر از آنچه در غزه و فلسطین در جریان است در همدستی "کُفار حربی " با "منافقان امّت " برای سرکوب مسلمانان لازم است، تا شما احساس تکلیف کنید؟» استادان فقهاللغة، فقها و اندیشمندان جهان اسلام، از آغاز دوره اسلامی تا کنون در شرح معنای "کافر حربی " که در بسیاری از آیات قرآن مجید به آن اشاره شده است، کتابها، رسالات و جزوات فراوانی نوشته و در دروس فقهی و دینی خود، آن را به طور مبسوط توضیح دادهاند. در لغتنامه دهخدا به نقل از فرهنگ آنندراج آمده است: «حربی آن است که با او حرب، واجب است.» آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید بر اساس آنچه در پایگاه اطلاعرسانی معظمله منتشر شده است در این زمینه تأکید دارند که «به نظر ما از میان اقسام چهارگانه کافر، فقط "کافر حربی " است که احترام ندارد.» آیتالله العظمی حسین مظاهری نیز در دروس فقهی خود درباره "قاعده جب " در اسلام میگویند: « "کافر حربی " مالش حلال است.. اسلام، جان و مال و عِرض "کافر حربی " را تحلیل (حلال) کرده است و این صهیونیستها الآن از نظر اسلام هم جانشان، هم مالشان و هم عِرضشان برای مسلمانها تحلیل است.. ظاهراً در زمان ما به غیر از صهیونیستها، "کافر حربی " نداریم که علناً با اسلام جنگ داشته باشند مثل آمریکا، اروپا و غیره جنگ دارند اما با تهاجم فرهنگیشان جنگ دارند و این بدتر از جنگ صهیونیستها با مسلمانهاست اما به آنها "کافر حربی " نمیگوییم.. اینهایی که تهاجم فرهنگی دارند بخواهیم بگوییم کافر حربی، نه، اینها کافر حربی نیستند. اسلام در دنیای روز فقط به صهیونیستها "کافر حربی " میگوید که در حال جنگند و "کافر حربی " هم خودش و هم جانش و هم عِرضش برای مسلمانها حلال است.» یک کارشناس فقه و حقوق نیز در سخنانی درباره کافر حربی میگوید: «کافر حربی آن است که میخواهد بین مسلمانان تفرقه بیندازد و مسلمانکشی بکند که اسلام با این کافر، دشمن است و میگوید هر جا او را دیدید بکشید.» در مقاله اصطلاحشناسی اسلام و کفر در شماره 53 مجله پرسمان حوزه نیز آمده است: «حرب به معنای جنگ و حربی به معنای کسی است که در حال جنگ میباشد. بنابراین، کافر حربی، کسی است که با مسلمانان در حال جنگ است و یا اعلان جنگ نموده است.. نامگذاری حربی به خاطر آن است که حرمت جانی و مالی ندارند؛ زیرا حرمت و عصمت در اسلام، به وسیله ایمان و امان است. یک استاد فقه و حقوق دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز در این باره میگوید: «کافران دو دستهاند: یک دسته کافران ذمی، که اسلام احترام آنها را محفوظ میدارد و تنها از آنان جزیه میگیرد و دسته دوم نیز کافران حربی هستند یعنی کافرانی که کمر به قتل مسلمین بستهاند و علیه مسلمانان اسلحه برداشتهاند و مسلمانان را میکشند که اسلام بهسختی با این کفار مبارزه میکند و دستور داده در هنگام جنگها بدون هیچگونه ترحمی با آنها جنگیده و آنها را به قتل برسانید.» وی میافزاید: «آیاتی چون آیه 191 سوره بقره، آیه پنجم و 29 سوره توبه، آیه چهارم سوره محمد(ص) و غیره مربوط به کافران حربی است که اغلب درهنگام جنگ نازل شدهاند.» مهدی فیروزجایی، از مبلغان حوزه علمیه نیز معتقد است: «بر اساس باب مجازاتهای اسلامی، چون شیوههای تصرف و غصب صهیونیستها همراه با کشتار و خشونت علیه مسلمانان بوده، بر هیچکس پوشیده نیست که آنان "محارب " و "کافر حربی " هستند و احکام مربوط به "محارب " بر آنان مترتب میشود.» شاکری گلپایگانی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز در این باره میگوید: «آنچه باعث مهدور الدم بودن کفار میشود صفت "حربی بودن " آنان است زیرا اگر زنان و فرزندان کفار نیز متصف به این صفت شوند مهدورالدم خواهند بود و کفاری که در حالت جنگ با مسلمانان به سر میبرند؛ قطعاً عنوان حربی بر آنان صدق میکند و مهدورالدم هستند و "کافر حربی " در برابر مسلمین، چه در حالت برقراری جنگ و چه غیر آن و در خارج از میادین جنگ مهدورالدم است.»